Digitale transformatie doorheen je hele KMO: zet nu de eerste stappen

Je organisatie digitaliseren, er is geen ontkomen aan! Wil je in het huidige tijdperk je concurrenten voorblijven of op z’n minst bijbenen, dan zul je op de digitale kar moeten springen. Wanneer wij kijken naar digitale transformatie binnen KMO’s, onderscheiden we meestal drie aandachtspunten.

Klantbeleving

Klantgerichtheid, klantbeleving, klanttevredenheid,… het zijn maar enkele terminologiën die aangeven waar het vandaag de dag om draait bij het werven én behouden van klanten. De klant staat centraal en je dient als organisatie aanwezig te zijn op het moment dat de klant op zoek is naar je diensten. Dat betekent dat je praktisch altijd aanwezig en beschikbaar moet zijn. Daarnaast moet het gehele aankoopproces een beleving zijn voor de klant, gericht op service en snelheid.

Bedrijfsprocessen

In het optimaliseren van de klanttevredenheid, speelt het efficiënter inrichten van bedrijfsprocessen een grote rol. Hoe efficiënter je processen, hoe sneller klanten geholpen kunnen worden, en hoe groter bijgevolg de klanttevredenheid. Daarnaast bespaart het efficiënt inrichten van bedrijfsprocessen door digitalisering je veel tijd en geld, en maakt het daardoor je organisatie een stuk rendabeler.

Werknemerservaring

Iedere organisatie staat of valt met zijn medewerkers. Zij zijn het gezicht van je onderneming.

Gelukkige werknemers leiden:

  • tot minder verloop (wat hoge kosten met zich meebrengt);
  • indirect tot tevredenere klanten (iemand die gelukkig is, straalt dit uit en dat merken klanten op);
  • betere productiviteit.

Je hebt er dus alle baat bij om het werkplezier van de werknemers te vergrotenHet nieuwe werken is hier een mooi voorbeeld van. Het geeft medewerkers meer vrijheid en flexibiliteit om hun functie naar behoren uit te voeren. De focus ligt op resultaat.

Ga gestructureerd te werk

Hoe pak je dat nu aan, een digitale transformatie? Vaak zien we dat KMO’s achterop blijven met digitalisering simpelweg omdat ze door de bomen het bos niet meer zien. Er is zoveel om aan te pakken, zoveel technologieën en digitale oplossingen, dat het verstaanbaar is dat je weet niet waar te beginnen. Daarnaast heerst er bij KMO’s vaak het gedachtegoed dat je alles in één keer moet doen.

“We moeten een beter klantportaal aanbieden én we moeten ons offerteproces digitaliseren én we moeten flexibele werkplekken inrichten én we moeten altijd bereikbaar zijn.”

Maar je moet niet alles in één keer. Het is belangrijk dat je gestructureerd en stap voor stap te werk gaat. Je zult ook zien dat wanneer je stap voor stap digitaliseert, je vanzelf tot nieuwe inzichten komt.

Breng je processen in kaart

Heb jij een goed overzicht van alle processen binnen je organisatie? Het kan helpen om deze op papier uit te werken. Op die manier krijg je zelf visueel inzicht in hoe je organisatie op dagelijkse basis werkt.

  • Hoe verlopen de klantcontacten?
  • Hoe verlopen de back-end-processen?
  • Welke voorzieningen zijn er allemaal voor medewerkers om hun functie uit te oefenen?

Het visueel maken van deze processen, brengt ook ineens knelpunten aan het licht. En dan is het zaak te bekijken op welk gebied er op dit moment ‘het meeste te halen valt’.

Wat levert je bedrijf nu het meeste ‘verlies’ op en moet als eerste aangepakt worden?

  • Verblijven je medewerkers elke dag veel in de file en wil je dit oplossen door hen thuis te laten werken totdat de files voorbij zijn?
  • Ben je als organisatie niet continu bereikbaar, terwijl je merkt dat je klanten dat wel wensen?
  • Duurt een offerte-fase over het algemeen twee  weken en wil je dit verkorten omdat je merkt dat klanten hierdoor soms afhaken?
  • Heb je twee bedrijfssites die op dit moment niet efficiënt kunnen samenwerken?
  • Is je bedrijfssite vaak het doelwit van diefstal en wil je dit aanpakken door een betere beveiliging?

Bepaal je doelstellingen

Als je in kaart brengt welke processen je op dit moment het meeste verlies opleveren, kun je van hieruit je doelstelling(en) formulerenDeze biedt of bieden je houvast bij het zoeken naar digitale oplossingen. Want dat is namelijk de volgende stap: concrete digitale oplossingen vinden.

Werk samen met een partner voor je digitale transformatie

Als eigenaar of manager zit je vaak vast in je bedrijfsprocessen en is het moeilijk hier met een objectieve blik naar te kijken. Daarnaast is het onmogelijk om op de hoogte te zijn van alle digitale oplossingen. Daarom is het aan te raden om samen te werken met een gespecialiseerde partner.

Deze kan objectief naar je bedrijfsprocessen kijken en ziet vaak opportuniteiten en besparingen die je wellicht zelf nog niet gezien had, bijvoorbeeld omdat je niet wist dat het technisch mogelijk was.

Een gespecialiseerde partner kan er ook rekening mee houden dat oplossingen die je nu wil voorzien, later makkelijk te integreren zijn met aansluitende oplossingen. En zo groei je stap voor stap naar een digitale organisatie!

Stap voor stap met je KMO richting digitale transformatie?

Recommended Posts
Contacteer ons

Wenst u meer info ? Heeft u een vraag of opmerking?

Typ je zoekwoord en druk op Enter om te zoeken!