Eigen telefooncentrale vs. cloud telefonie: de verschillen op een rij

De afgelopen jaren kende de telefonie-wereld een aantal grondige wijzigingen. Waar vroeger de klassieke telefoonlijn werd omgezet in een eigen telefooncentrale met ISDN-lijn, zijn vandaag de dag mobiele telefonie en cloud telefonie echte koplopers.

Sta jij met jouw organisatie op het punt om van je eigen telefooncentrale om te schakelen naar cloud telefonie, maar ben je nog niet helemaal zeker of dit voordelen voor jouw organisatie oplevert? Hier leggen we de verschillen uit.

Locatieafhankelijk vs. one-number-concept

Wanneer je met je organisatie gebruikmaakt van een eigen telefooncentrale via VoIP, ben je sterk afhankelijk van de internetverbinding van je telefooncentrale. Dit wil zeggen dat wanneer de internetverbinding van je telefooncentrale uitvalt, je te maken krijgt met een ‘single point of failure’, je telefoonprocessen stilvallen en je dus niet meer bereikbaar bent.

Met cloud telefonie ben je niet afhankelijk van één locatie, maar is elk toestel rechtstreeks verbonden met een server in een datacenter. Dit maakt dat iedereen bij een internetstoring gewoon verder kan werken vanaf een locatie waar wel internet is.

Je connecteert jezelf met het systeem en blijft zo verbonden met het vast telefoonnummer van jouw organisatie. Daardoor kun je zonder problemen en vanop een andere locatie mobiel verderwerken met alle functionaliteiten die je gewend bent van je vast toestel.

Maak je gebruik van onze Nextel Global cloudoplossing, dan worden GSM-nummers ook op het cloudplatform geconnecteerd, waardoor deze onderdeel zijn van je telefooncentrale. Je kunt de GSM-nummers dan hetzelfde behandelen als een vast nummer (omleiding naar collega indien nodig, collega’s zien het als je bezet bent, enzovoort).

Je blijft zelfs bereikbaar als je lokale infrastructuur of internetverbinding het laten afweten! Wij routeren het telefoonverkeer, zowel uitgaand als inkomend, in deze gevallen namelijk automatisch naar je mobiele toestellen.

Flexibiliteit en snelle setup

Aan het gebruik van een eigen telefooncentrale zijn hoge aankoop-, installatie- en investeringskosten verbonden. De aanschaf van je eigen centrale brengt immers veel hardware- en licentiekosten met zich mee, en ook het updaten en upgraden kent een fiks kostenplaatje.

Daarnaast betaal je bij een klassieke telefooncentrale voor de totale capaciteit, terwijl je niet weet hoe je organisatie zich zal evolueren in functie van werknemers. Je moet met andere woorden dus al enig kapitaal hebben en jaarlijks voldoende voor het onderhoud van je telefooncentrale budgetteren, opdat je optimaal van deze service kan gebruikmaken.

Cloud telefonie daarentegen, brengt nagenoeg geen instapkosten met zich mee en biedt veel meer flexibiliteit. Alleen de aanschaf van je toestellen, de functionaliteiten van de hosted telefooncentrale die je afneemt en de kosten voor de effectieve gebruikers, behoren tot het kostenplaatje.

Je betaalt dus alleen voor de diensten die je daadwerkelijk gebruikt en je kunt gemakkelijk gebruikers toevoegen en/of verwijderen wanneer dat nodig is.

Is het moeilijk om op voorhand in te schatten hoeveel buitenlijnen je organisatie nodig heeft?

Onze cloudoplossing Nextel Global voorziet altijd voldoende gesprekskanalen om naar buiten te bellen, zonder dat je vooraf moet bepalen hoeveel je er nodig hebt!

Altijd up-to-date en veilig

Wanneer je een eigen telefooncentrale hebt, zijn de implementatie van nieuwe functionaliteiten en nieuwe gebruikers altijd een hele kwestie. Het vraagt immers technische kennis en is daarnaast ook verre van kosteloos. Ook dient je organisatie zelf in te staan voor de kosten van een back-up en fail-over.

Bij cloud telefonie worden deze zaken allemaal uitbesteed en is technische in-house kennis dus niet langer nodig. Je beheert als organisatie jouw telefonie zelf via één gebruiksvriendelijk webportaal waar je eenvoudig gebruikers kunt toevoegen of verwijderen.

Zo kun je op ieder moment en op zeer snelle manier nieuwe gebruikers aansluiten en je systeem- en persoonlijke instellingen aanpassen. Je houdt zelf de volledige controle. Het beheer, de beveiliging en de beschikbaarheid van de infrastructuur wordt door je cloud provider verder opgevolgd.

Onze Nextel Global cloudoplossing is ondergebracht in een streng gecontroleerd datacenter in België. Hierdoor ben je zeker dat je bedrijfsdata voldoet aan de Europese regelgeving inzake privacy en 100 procent veilig is.

Daarnaast doen wij zelf continue monitoring op het Nextel Global-netwerk en garanderen wij dat onze systemen altijd op de laatste softwareversies draaien en je dus altijd up-to-date bent.

Internetverbinding

Overtuigd van cloud telefonie? Dan geldt er één aandachtspunt. Cloud telefonie loopt uitsluitend over de internetverbinding van je organisatie.

Belangrijk is dus dat we samen nagaan of je huidige internetverbinding voldoende sterk is (in functie van bandbreedte) of ontdubbelt moet worden om deze te belasten met telefoongesprekken via de cloud.

Waarom sommige organisaties toch kiezen voor een eigen centrale?

Hoewel een telefooncentrale in de cloud een aantal belangrijke voordelen kent, is de keuze voor een eigen centrale in sommige gevallen toch evidenter.

Het is belangrijk om goed te kijken hoe je organisatie nu georganiseerd is, wat er precies gebruikt wordt en wat je zou willen kunnen:

  • De features van een klassieke telefooncentrale, die reeds lang op de markt zijn, zijn toch nog uitgebreider.
  • Indien je geen mobiele medewerkers hebt die vanop verschillende locaties werken, is een telefooncentrale in de cloud ook minder opportuun.
  • Je lokaal datanetwerk dient klaar te zijn om er spraak over te sturen. Een eigen centrale kan rekenen op een robuust gescheiden telefonienetwerk met afzonderlijke bekabeling.
  • Bedrijfscultuur: sommige organisaties wensen liever een eenmalig investering en geen OPEX-model.
  • Investment protection: in veel gevallen heeft de organisatie reeds een investering gedaan in een telefooncentrale die tegenwoordig ook eenvoudig kan geupgrade of uitgebreid worden met cloudoplossingen. Geen zwaar veranderproces dus, maar een geleidelijke migratie naar meer uitgebreide faciliteiten in de cloud.

“Nextel Global wint ‘THE TELECOM INSPIRIENCE AWARDS’!”

Wist je dat wij onze eigen Telefonie-cloudoplossing hebben, Nextel Global?

Nextel Global is een innovatieve en zeer flexibele communicatieoplossing in de cloud die vast en mobiel écht integreert in één vooruitstrevende oplossing.

Dankzij onze jarenlange ervaring als telecomintegrator en onze uitstekende kennis als operator combineerden wij het beste van vaste en mobiele telefonie in één unieke oplossing in de cloud.

Samen de verschillende mogelijkheden voor een telefooncentrale overlopen?

Ook interessant:

Typ je zoekwoord en druk op Enter om te zoeken!

Productiviteit organisatie verbeterenSecuriQam