‘Internet of Things’ toepassen voor klanten en medewerkers

Het Internet of Things, afgekort ook wel ‘IoT’ genoemd, is al een aantal jaar terug te vinden in toepassingen voor zowel ons persoonlijk als zakelijk leven. Denk maar eens aan de Smart TV die verbonden is met internet en waarop je ook beelden van internet kunt afspelen…

Of de Sonos-speler die je gebruikt om muziek van Spotify op af te spelen. Ook via, jawel, het internet…

Of wat dacht je van de ‘online’ printers op je werk, waarmee je zonder tussenkomst van een kabel kunt printen?

Maar ook de beveiligingscamera die verbonden is met het internet en waardoor je op je PC of smartphone live beveiligingsbeelden kunt bekijken, is onderdeel van het Internet of Things.

Wat is het ‘Internet of Things’?

IoT staat voor de technologische ontwikkeling waarbij niet enkel wij als mensen met internet verbonden zijn, maar waarbij ook meer en meer dingen of apparaten geconnecteerd zijn met het internet. En daar stopt het niet. Internet of Things gaat namelijk nog een stap verder en verbindt ook apparaten met elkaar. Zo ontstaat een technologie waarin feitelijk iedereen, persoon of apparaat, met elkaar kan communiceren. En dat dat brengt ontzettend veel opportuniteiten en toepassingen met zich mee.

Zo werkt het

Als we de werking van IoT wat versimpelen, dan komt het feitelijk hier op neer:

Een apparaat heeft een bepaalde sensor → deze sensor verzamelt gegevens → de sensor stuurt vervolgens deze gegevens via internet naar een applicatie. Maar het werkt ook andersom, je kunt ook via je applicatie meldingen doorgeven aan het apparaat. Zo kun je bijvoorbeeld een storingstechnieker automatisch een melding sturen als bepaalde medische apparatuur defect is.

… of op je werk de temperatuur bij je thuis regelen.

… of medewerkers up-to-date houden van het aantal flexplekken dat nog beschikbaar is.

De volgende drie factoren zijn met andere woorden zeer belangrijk voor een goede werking van het Internet of Things:

  • Een sensor die gegevens verzamelt.
  • Een goede internetverbinding waarover de gegevens gestuurd worden.
  • Een applicatie die de gegevens kan ontvangen en hier vervolgacties aan kan koppelen.

Bij Nextel zijn we gespecialiseerd in dit laatste. We bekijken waar applicaties zinvol zijn om je organisatie efficiënter te maken.

‘Internet of Things’ voor bedrijven

De toepassingen voor het Internet of things zijn oneindig, zeker met de groei van het mobiel internet en het feit dat al zeer veel apparaten verbonden kunnen worden met het internet. We kunnen dan ook onmogelijk een uitputtende opsomming van opportuniteiten voor je neerpennen. Het vergt een andere manier van denken als je weet dat alles met elkaar geconnecteerd kan worden.

Jouw product of dienst staat niet meer op zichzelf als je het kan connecteren met andere producten en/of diensten. Dat vertaalt zich in verschillende nieuwe product- en samenwerkingsmogelijkheden. Zo is het perfect mogelijk om een winkelkar automatisch al je producten te laten scannen en het totaalbedrag naar een kassa te sturen waar je dan kunt afrekenen. Of waarom niet ineens het bedrag automatisch van de rekening halen?

Optimalisatie van processen

Bedrijven die al op de kar van digitalisering gesprongen zijn, hebben al voor een groot deel geautomatiseerde digitale processen. Door hier IoT toe te passen, kan uit deze automatisatie nog meer voordeel behaald worden. Door het analyseren van gegevens uit de processen, kan namelijk real time gehandeld worden. Zo kun je bijvoorbeeld:

  • Je voorraadbeheer optimaliseren; nooit meer iets ‘out of stock’;
  • Altijd een overzicht hebben van waar bepaalde apparatuur zich bevindt en in welke staat;
  • Veel sneller defecten vaststellen en aanpakken;
  • Straatverlichting alleen activeren als er ook effectief verkeer langskomt;
  • De luchtkwaliteit binnen je bedrijf optimaliseren.

Optimaliseren van klantbeleving

Maar niet alleen voor je interne processen is IoT een toegevoegde waarde. Ook voor je klantbeleving kan dit een grote rol spelen. Door in te spelen op real time data die je kunt verkrijgen door het Internet of Things, kun je de dienstverlening voor je klanten naar een hoger niveau tillen.

Hoe handig zou het bijvoorbeeld zijn als je telefooncentrale of server automatisch offertes opvraagt bij een technieker in het geval van een defect, en deze offertes aan bezorgt via een applicatie. Met één druk op de knop boek je vervolgens een afspraak bij de gewenste technieker.

En hoeveel frustratie zou het schelen als je klanten op de hoogte kunt houden van de wachttijden in je bank- en verzekeringskantoor, of hen door middel van één druk op een knop een afspraak kunt laten boeken?

Als onderdeel van de Telenet Group mogen we bijdragen aan nog vele andere toffe cases.

Het Internet of Things is nu aan het gebeuren, daar is geen twijfel over mogelijk. Maken veel bedrijven al gebruik van de verschillende mogelijkheden? Te weinig als je het ons vraagt. Wil je eens sparren met een gespecialiseerde partner over de verschillende mogelijkheden? Wij staan je graag te woord. Met Nextel als partner ben je altijd ‘One step ahead!

Benieuwd waar IoT binnen jouw organisatie interessant is?

Recommended Posts

Typ je zoekwoord en druk op Enter om te zoeken!

SecuriQamUnified communications ans collaboration