‘Unified communication and collaboration’: het wat en waarom

Om te bellen moet je gebruik maken van het vaste toestel op kantoor…

Ben je thuis, dan kun je niet anders dan bellen met je GSM…

Voor videoconferencing maak je gebruik van het toestel en de bijbehorende software in jullie vergaderruimte…

Wil je met een collega chatten, dan dien je een bepaald programma te openen op je pc…

En je collega’s, zijn die vandaag eigenlijk wel aanwezig en bereikbaar?

Je merkt het al: er zijn voor bedrijven bijna oneindig veel mogelijkheden qua apparatuur én softwaretoepassingen om de bedrijfscommunicatie te organiseren. Maar in een wereld waar plaatsonafhankelijk werken, optimale bereikbaarheid, efficiëntie en kostenbesparing zo belangrijk zijn, is het vaak niet werkbaar om vast te houden aan zoveel verschillende apparatuur en software-oplossingen.

Dat is waar ‘unified communications and collaboration’ (uc&c) te pas komt.

Wat is unified communication & collaboration?

Unified communication is een technologie die ervoor zorgt dat alle verschillende communicatiekanalen in een organisatie bij elkaar komen. In plaats van verschillende toestellen en softwaretoepassingen naast elkaar te gebruiken, worden alle communicatiekanalen geïntegreerd in één gebruiksvriendelijke interface. Vanuit die ene user interface kunnen medewerkers dus:

  • Met één nummer bellen, via de laptop of de GSM, of ze nu op kantoor, thuis of onderweg zijn. Uiteraard met alle
  • functionaliteiten waaraan men gewoon is.
  • Conference calls en videoconferences organiseren vanop eender welke locatie.
  • E-mails ontvangen.
  • Chatten met medewerkers.
  • Hun status aangeven en die van collega’s bekijken.
  • Hun scherm delen en zelfs presentaties en/of opleidingen opnemen zodat deze later opnieuw kunnen worden bekeken.

Integreer je daarnaast de uc&c-interface met je ERP- en CRM-systemen, dan kun je bijvoorbeeld altijd zien wie er belt, en kunnen klanten automatisch aan bepaalde medewerkers toegewezen worden. Of je belt heel gemakkelijk en met één klik klanten op vanuit je CRM-systeem.

Het doel van unified communication: medewerkers onderling en met klanten laten communiceren zonder dat nagedacht hoeft te worden over het te gebruiken communicatiekanaal. Er is slechts één plek waar dat gebeurt en waar alle communicatie ‘binnenkomt’.

Waarom kiezen voor unified communication & collaboration

Zoals we hierboven al aanhaalden, leven we in een maatschappij waarbij de consument steeds veeleisender wordt en op ieder moment van de dag contact op wil kunnen nemen op eender welke manier. Daarnaast beperkt het bedrijfsleven zich al lang niet meer tot kantoor. Medewerkers zijn flexibeler geworden; ze werken op kantoor, thuis, in shared offices, enzovoort. Tel daar nog bij op dat je als bedrijf altijd op de meest efficiënte en kostenefficiënte manier wil werken, en je hebt een goede case om unified communication naar voren te schuiven binnen jouw organisatie. Concreet levert uc&c je namelijk de volgende voordelen:

  • Een gestroomlijnd communicatieproces;
  • Efficiëntere werking omdat:
    • medewerkers op de hoogte zijn van elkaars aan- of afwezigheid en hierop kunnen anticiperen.
    • medewerkers vanaf iedere locatie kunnen werken en altijd dezelfde communicatiemiddelen ter beschikking hebben.
    • medewerkers veel efficiënter met elkaar kunnen samenwerken dankzij verschillende collaboration tools;
  • Betere klantbeleving door:
    • continue bereikbaarheid.
    • meteen bij de juiste contactpersoon terecht te komen.
    • de optie te geven via verschillende kanalen contact op te nemen.

Zuidnatie ging je al voor en bracht drie verouderde telefoon-platformen samen tot één toekomstgerichte business-omgeving. Lees hier meer over hun case rond uc&c.

Merk jij dat er binnen jouw organisatie nog te veel met verschillende apparatuur en software gewerkt wordt? Heeft dit een nadelig effect op je efficiëntie, kosten en klanttevredenheid? Bij Nextel hebben we ruime ervaring met geïntegreerde oplossingen. We zitten graag samen eens rond te tafel om te bekijken wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen!

Samen bekijken welke voordelen Unified Communications kan bieden?

Ook interessant:

Typ je zoekwoord en druk op Enter om te zoeken!

Internet of things